Субота, 24.06.2017

Українська мова і література

VI Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей «Мій особистісно зорієнтований урок»

5-6 жовтня 2016 року у місті Вінниці за підтримки Міністерства освіти і науки України, Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України відбувся VI Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей «Мій особистісно зорієнтований урок», до якого цілий рік готувалися представники наукової еліти та управлінсько-методичної служби, учителі-практики та члени творчих груп із впровадження технології ОЗОН (особистісно зорієнтоване навчання).
Ініціатором, генератором ідей ОЗОН і цього грандіозного всеукраїнського заходу є Анатолій Миколайович Фасоля, провідний науковий співробітник відділу навчання української мови і літератури Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, автор багатьох посібників із особистісно зорієнтованого навчання на уроках української літератури.   Сьогодні можна з упевненістю сказати, що школа Фасолі А.М. працює на повну потужність. Підтримували науковця і допомагали в організації цього дійства Куцевол Ольга Миколаївна, завідувач кафедри методики філологічних дисциплін і стилістики української мови Вінницького державного педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського, доктор педагогічних наук, професор та Котусенко Олена Юріївна, головний спеціаліст відділу змісту середньої освіти Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України. Фестиваль прийняв науковців та учителів-практиків з різних куточків України, а саме: м. Києва та 16 областей - Вінниччини, Рівненщини, Кіровоградщини, Львівщини, Хмельниччини, Одещини, Волинської, Запорізької, Харківської, Луганської, Донецької та ін. областей (понад 240 учасників). Дніпропетровщину на цьому поважному форумі представляла група творчих та найбільш ініціативних педагогів області:
Згама Тамара Петрівна, методист департаменту з гуманітарних питань Кам’янської міськради;
Панченко Людмила Василівна, учитель української мови і літератури комунального закладу ”Технічний ліцей” Кам’янської міської ради;
Рева Олена Валентинівна, учитель української мови і літератури комунального закладу ”Спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов І ступеня-гімназія №11 м. Кам’янського” Кам’янської міської ради;
Марценко Галина Олегівна, учитель української мови і літератури комунального загальноосвітнього навчального закладу ”Гімназія № 15” м.Нікополя;
Уткіна Лілія Анатоліївна, учитель української мови і літератури комунального закладу ”Нікопольська середня загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 22”;
Ковтуненко Людмила Володимирівна, методист відділу освіти Нікопольської райдержадміністрації;
Криворотенко Ольга Григорівна, учитель української мови і літератури комунального закладу ”Ганнівський навчально-виховний комплекс ”Середня загальноосвітня школа-дошкільний навчальний заклад” Верхньодніпровської районної ради.
Проблемною темою VI фестивалю організатори обрали таку: «Формування читача в епоху інформаційних технологій». У форматі методичного консиліуму, майстер-класів та засідання Великої ОЗОНівської ради учасники фестивалю мали можливість проаналізувати стан впровадження особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання у практику роботи загальноосвітньої школи; окреслити коло проблем, пов’язаних зі специфікою читацької діяльності в епоху інформаційних технологій, і перспективних шляхів їх розв’язання; ознайомитися з практичним досвідом окремих педагогів та загальноосвітніх закладів України.
Учителі Дніпропетровської області показали себе однією з найактивніших і творчих груп. Вони були не просто слухачами чи учасниками, а активними творцями цього заходу. Всезагального схвалення і підтримки здобув педагогічний досвід Криворотенко Ольги Григорівни, яка проводила урок української літератури на тему: «Притча про блудного сина. Універсальність євангельських істин людського буття» та майстер-клас «Як мотивувати учнів до читання художніх творів». Крім аплодисментів від учнів Вінницької фізико-математичної гімназії №17 та присутніх на уроці гостей, Ольга Григорівна була нагороджена епітетами «Учитель від Бога», «Справжній народний учитель», «Зірка на освітянському олімпі» тощо (дивіться фейсбук). Присутні на уроці звернули увагу на сучасне прочитання Притчі, на поєднання традиційних та інноваційних методів і прийомів роботи (евристична бесіда, віртуальна екскурсія картинною галереєю, дискусійна сітка Алвермана, робота із ситуативними фреймовими структурами, використання медіа-технологій та компетентісно зорієнтованих завдань тощо). У ході співпраці на майстер-класі О.Г.Криворотенко навчала колег інноваційним методам мотивації учнів до читання: обговорення назви твору, робота з епіграфом, прогнозоване читання, анонс, буктрейлер, сторінка героя в соціальній мережі.
Панченко Людмила Василівна викликала захоплення уже тим, що для свого уроку обрала надзвичайно важку тему: «Патріотизм, самопожертва і всенародна боротьба в історико-романтичній повісті Михайла Старицького «Облога Буші». Урок був настільки чуттєвий і наповнений всеохоплюючою любов’ю до України, а вчитель таким щирим і відвертим у стосунках з ліцеїстами, що вони зразу ж висловили побажання своїм педагогам: хочемо, щоб у нас усі уроки були такими! А ще учитель зацікавила учнів інтерактивом, зверненням до нашої далекої історії, інтерв’ю з героями твору та сучасною молоддю (телеміст «Молодь LIVE»), демонстрацією різновиду буктрейлера Livetimetrailer (лайфтаймтрейлер) (здається, це навіть авторська знахідка) і ще багато чим! Панченко Л.В. – справжній сучасний креативний педагог! Вінницькі ліцеїсти по-доброму позаздрили її учням технічного ліцею м. Кам’янського.
Марценко Галина Олегівна, обравши темою уроку вивчення «Думи про Марусю Богуславку», продемонструвала уміння поєднувати історичну тематику із сучасністю, бачити зв’язки у часі й просторі, зацікавлювати суто українським, національним. Урок учитель супроводжував прийомами скрайбінгу, що зацікавлювало учнів і допомагало краще засвоїти матеріал. Крім того, що Галина Олегівна наповнила урок надзвичайними емоціями, вона ще й вразила присутніх тим, що не тільки речитативом читали думу, а й виконали її у стилі репу. Такому вчителеві завжди є що сказати дітям, чим здивувати і зацікавити. Саме такими мають бути особистісно зорієнтовані уроки української літератури!
Олена Валентинівна Рева не просто вивчала з семикласниками твір Івана Франка «Захар Беркут», а вчила їх робити вибір у вирішальній ситуації, виховувала почуття обов’язку і вірності своєму народові, вмотивовано переконувала в перевагах книг над інтернетом. Дітям сподобалося за уривками із фільму «Захар Беркут» (без звуку) вгадувати і розповідати епізоди твору; їх заінтригувала робота з медіа-стрічкою над зашифрованою фразою, вони із задоволенням складали «кардіограму» власних почуттів та емоцій. Цей урок був своєрідним екзаменом для молодого педагога, і Олена Валентинівна склала його на «відмінно»!
Уткіна Лілія Анатоліївна здивувала колег незвичайним майстер-класом на тему «Сторітелінг на уроках української літератури». У цього педагога багато знахідок, відкриттів, власних родзинок. Сторітелінг (цікаві розповіді) допомагає зацікавити учнів особистістю письменника, а отже, і його творчістю. Лілія Анатоліївна навчала педагогів майстерності подання біографії письменника у вигляді історії, що запам’ятовується, навчала методиці сторітелінгу. Як з’ясувалося, і в біографії Михайла Коцюбинського, і Григорія Сковороди, й Івана Франка безліч історій, які не залишили байдужими і дорослих, а не тільки дітей. Лілія Анатоліївна змогла здивувати колег!
Методисти Згама Тамара Петрівна і Ковтуненко Людмила Володимирівна взяли участь у роботі методичного консиліуму з вирішення шляхів формування учня-читача в епоху інформаційних технологій та визначення перспективних методик і технологій для реалізації цих ідей.
Із науковців від Дніпропетровщини виступали Сергієнко Антоніна Антонівна, кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри гуманітарної освіти Дніпропетровського ОІППО та Дев’ятко Наталія Володимирівна, кандидат філософських наук, доцент кафедри гуманітарної освіти Дніпропетровського ОІППО.
Фестиваль, дійсно, став масштабним майданчиком для демонстрації знань і умінь педагогів, місцем зустрічі теоретиків і практиків для серйозних розмов про шляхи підвищення інтересу учнів до читання, обміну досвідом педагогів із різних куточків України про впровадження особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання. Усі присутні отримали сертифікати учасників фестивалю педагогічних ідей, члени команди Дніпропетровської області нагороджені грамотами, їм вручені подяки. Це ще раз засвідчило високий фаховий рівень педагогів Дніпропетровщини.
Отже, активне впровадження особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання у школах області продовжується. Оприлюднюйте, шановні колеги, ваш досвід. Наступного року фестиваль педагогічних ідей буде проходити у Білій Церкві (Київська область). Готуйтеся, подавайте заявки, повідомляйте про себе!                                                                                                                          
Учасниками VІ Всеукраїнського фестивалю педагогічних ідей було прийнято звернення до усіх педагогічних працівників України, у якому закцентовано увагу на необхідності подальшого системного оновлення освіти України. Відзначено, що проблема формування учня-читача є однією із національно і суспільно значущих, а реальним механізмом, який забезпечує досягнення означеної мети, є технології особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання. Учасники фестивалю також наголосили на необхідності збереження самостійності навчальних предметів «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література».
Велика подяка усім організаторам та учасникам VІ Всеукраїнського фестивалю педагогічних ідей! Це було надзвичайно цікаве і результативне дійство! Нехай методика ОЗОН робить навчальне життя школярів і педагогів комфортним, насиченим, компетентнісним!
Сергієнко А.А., завідувач кафедри гуманітарної освіти,   кандидат педагогічних наук