Субота, 24.06.2017

Українська мова і література

Підручники нового покоління

Нещодавно для вчителів української мови і літератури був організований семінар-практикум – зустріч з авторами нових підручників з української мови і літератури. Перед семінаром, як і перед будь-яким заходом, була проведена велика підготовча робота. Були відпрацьовані форми, види, прийоми навчальної роботи авторів підручників з учителями, адже незабаром педагогам доведеться робити непростий вибір – замовляти нові підручники для учнів 9-их класів. Цьогоріч філологи матимуть підручники з української мови дев’яти авторів, а з української літератури – семи авторів та авторських колективів.
 
Семінар проходив у рамках наукової теми, над якою працює кафедра гуманітарної освіти ДОІППО: «Забезпечення викладання предметів гуманітарного циклу на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного підходів з використанням медіаосвітніх продуктів з метою формування у школярів соціальних компетентностей». У семінарі взяли участь наші гості: Оксана Миколаївна Данилевська, кандидат філологічних наук, старший науковий співробітник Інституту української мови НАН України, яка виступила з темою: «Компетентнісні технології в підручнику з української мови», та Людмила Тарасівна Коваленко, заступник директора Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, з темою: «Формування читацької компетентності на уроках української літератури (на основі підручників, а також посібників із серії «Формування та перевірка предметних компетентностей» (автори Фасоля А.М., Коваленко Л. Т.).
Данилевська О.М. дуже докладно ознайомила присутніх з концепцією підручника з української мови для учнів 9-их класів, його структурою та розміщеними в ньому завданнями, спрямованими на формування учнівських компетентностей. Наголосила, що матеріал у підручнику розділений на уроки, кожен урок розпочинається ігровою вправою, закінчується рефлексивною рубрикою «Резюме». У підручнику багато цікавих рубрик, серед них нові: «Мова – це ключ до інтелекту» та «Мова в дії».
Коваленко Л.Т. зупинилася на парадигмі компетентнісного навчання, наголосила на шляхах реалізації читацької компетентності, провела майстер-клас з авторської методики аналізу поетичного твору.
Сергієнко А.А., яка була експертом підручника «Українська література», 9 клас (автори Коваленко Л. Т., Бернадська Н. І.), відзначила, що підручник дуже цікавий, з оригінальними текстами, рубриками, завданнями, ілюстраціями (Експертний висновок дивіться у вкладенні).
Присутні на семінарі учителі вдячні авторам підручників за небайдужість до освітянської справи, намагання створити підручники, які будуть цікаві учням і корисні вчителям, за бажання налагодити стосунки з учителями, які будуть реалізовувати їхні ідеї. І така співпраця вдалася. Ми, організатори семінару, вдячні всім, хто знайшов час приїхати і поспілкуватися наживо з сучасними авторами нових підручників. Особливо вдячні найактивнішим учасникам – керівникам методичних об’єднань  та учителям міста Тернівки, міста Нікополя, Васильківського, Нікопольського, П’ятихатського, Криничанського районів. Прохання до методичних служб міст і районів, а тепер уже і громад, не ігнорувати такі заходи. Вони цікаві, дієві, корисні для учителів-практиків. Дякуємо за розуміння і співпрацю.
З повагою А.А.Сергієнко,
завідувач кафедри гуманітарної освіти ДОІППО